Entenem per factor de risc, aquelles
situacions o característiques que augmenten la probabilitat de que un
individu s’iniciï en el consum de drogues i que, conseqüentment, acabi tenint
problemes amb aquestes substàncies.
Per altra banda, la protecció impedeixen el consum d’aquestes.
Tots dos depenen de factors personals, quan es fa referència
a la pròpia persona i de factors ambientals, quan es fa referència a l’entorn
que els rodeja.
Factors
de risc:
A
nivell personal podem trobar :
- L’edat: l’adolescència és un període crític en la vida d’una persona. L’individu deixa de ser un nen o una nena per comportar-se com un adult, es generen conflictes i se sent perdut i confós.
- Manca d’informació: han d’estar molt informats sobre les conseqüències que pot tenir el fet de consumir drogues.
- Nivells baixos d’autoestima: tant pel que fa a com es perceben a si mateixos, com què en pensen els altres d’ells.
- Absència de normes i límits, i dificultat per assumirresponsabilitats.
No poder controlar la seva pròpia conducta. No fer-se responsable davant dels seus propis problemes.
A nivell
d’oci i temps lliure:
- Manca d’aficions personals i d’aficions familiars compartides. I associació dels cap de setmana amb el “descontrol”.
A
nivell de relacions familiars:
- Manca de comunicació a la família: que pot donar un aïllament emocional important.
- Actitud permissiva dels pares i mares davant del consum de drogues.
- Pares i mares que han perdut l’autoritat davant dels fills i filles (el nen/a no els veu com a un referent o model).
- Dificultat per fixar límits: tant dolent serà ser massa permissiu, com ser massa rígid.
- Situació familiar pot produir canvis bruscos de comportament i un augment d’ansietat en els fills i filles.
- També els poden dur a dependre del grup d’amics o, al contrari, a no voler fer relacions grupals.
- Sobreexigències: excés d’expectatives posades en el fill o la filla. Això pot afavorir la manca de motivació.
A
nivell de relacions a l’escola:
- Dificultat d’adaptació: poca motivació, absentisme escolar, i poc rendiment acadèmic.
A
nivell de relacions amb el grup:
- Excessiva dependència del grup.
- Relacions amb grups que són consumidors.
- Poca o nul·la facilitat per establir relacions socials.
Factors
de protecció:
A
nivell personal:
- Tenir un concepte positiu d’un mateix (autoestima adequada).
- Tenir capacitat per assumir responsabilitats i prendre decisions.
- Tenir un autocontrol emocional i conductual.
- Disposar d’adults de referència que el recolzin (pares i mares, tutors, germans...).
A
nivell d’oci:
- Tenir inquietuds culturals, esportives i compartir l’espai d’oci amb la família i els amics.
- Tenir diverses aficions, no només el model consumista.
A
nivell de relacions familiars:
- Veure en els progenitors unes figures d’autoritat i de referència, alhora que un recolzament.
- Mostrar un reconeixement i una acceptació del fill o la filla. Ajut per superar els fracassos, i motivació davant dels progressos.
A
nivell de relacions a l’escola:
- Estar integrat en la dinàmica escolar i en el grup classe.
- Mantenir uns hàbits d’estudi.
A
nivell de relació amb el seu grup d’iguals:
- Tenir una xarxa àmplia d’amics.
- Saber prendre decisions personals.
- Tenir una bona capacitat per establir relacions socials.
Per saber-ne més:
- http://www.esmas.com/salud/saludfamiliar/adicciones/337516.html
- http://www.coruna.es/servlet/Satellite?argIdioma=es&c=Page&cid=1238384400475&pagename=CorunaSinDrogas%2FPage%2FGenerico-Page-Generica
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada